duminică, 26 octombrie 2008

Depunere declaraţii

Nu v-am spus până acum că lucrez part-time la o firmă de contabilitate. Da eu sunt contabil. Ca orice om proaspăt angajat după terminarea facultăţii trebuie să fac muncă "de jos" din domeniul respectiv. Adică nu o să ţin contabilitatea unei firme multinaţionale. Mă ocup de NIR-uri şi de statul la cozi (depuneri de declaraţii).
Vreau să vă vorbesc de cozile care se formează în România din cauza birocraţiei. În majoritatea cazurilor data limită pentru depunere este 25 a lunii respective. În fiecare luna în intervalul 20-25 se formează nişte cozi interminabile (la care stai între 1-4 ore). Mă oftic foarte tare din cauza asta. Aceste situaţii se întâmplă din cauza birocraţiei. Statul are nevoie de foarte multe date de la societatiile comerciale. Multe din aceste date sunt folosite doar pentru statistici, care nu au nici o întrebuinţare. Probabil ţările dezvoltate ştiu să folosească aceste statistici pentru viitorul ţării, în schimb în România aceste statistici sunt doar pentru mândria politicienilor (care fie vorba între noi, ei nu au nici un merit).
Ok, trecem peste problema aceasta şi le înţelegem "pasiunea" lor pentru statistici. Dar să se facă cumva şi să se rezolve problema cozilor. Sunt multe medote de a rezolva această problemă. Eu am să va spun câteva ideei.
1) În unele cazuri s-ar putea renunţa definiv la declaraţia respectivă pentru că este depusă doar pentru a crea statistici, şi în cazul respectiv, statisticile sunt nefolositoare. (Aici înţelegem unele statistici care chiar sunt folositoare chiar dacă nu sunt folosite că atare).
2) Să mărească numărul de ghisee, programul de lucru, perioada de depunere, angajatele să fie mai capabile, modul de preluare al datelor să fie mult mai simplu şi mai rapid.
3) Trimiterea declaraţiilor pe internet. Poate vi se pare ciudat, dar aceste declaraţii pot fi trimise pe internet foarte simplu. Chiar sunt unele instituţii de lăudat din România care deja au adoptat preluarea de declaraţii on-line. Sunt câteva, dar ne mai scurtează din timpul de stat la cozi (Agenţia Naţională pentru Ocuparea forţei de Munca şi Conducerea Casei Naţionale de Asigurări de Sanatate).
Gândiţi-vă că în decurs de 5 zile, noi contabili trebuie să stăm la 5 cozi şi la fiecare coadă stăm între 1-4 ore. Nu mai avem timp pentru altceva în ziua respectivă. Şi cu cât se apropie mai mult data de 25 a lunii cu atât coada e mai mare. Ni s-a promis că pe viitor toate declaraţiile se vor trimite pe internet. Abia aştept să vină această zi. Asta dacă între timp nu apar alte declaraţii noi care , fiind la început, nu se pot trimite pe internet (decât peste câţiva ani).
Poze ataşată este făcută pe data de 23 la ITM şi am stat în jur de 2 ore. Tot timpul când ştiu că mă duc la cozi mai iau un prieten cu mine să nu mă plictisesc sau mă asigur că am bateria încărcată la telefon ca să mă pot juca pe el tot timpul cât stau la coadă. O altă metodă (mai rar folosită) ar fi să te apuci să vorbeşti cu celelalte persoane de la coadă, dar majoritatea sunt în vârstă sau nervoase că este coadă lungă şi astfel nu prea socializează.

Un comentariu:

Anonim spunea...

stiu prin ce treci, si eu fac asta in fiecare luna, numai ca nu in bucuresti... e intr-adevar o idee buna trimiterea declaratiilor pe internet, dar are si un dezavantaj: nu ai cum sa sti daca sunt facute corect. Se mai intampla si sa fie ceva neinregula. Si afli de-abia peste cateva luni, cand primesti amenda si stai sa te intrebi de ce?